На 18 октомври 2024 г. от 19:30 часа в зала „Апостол Карамитев” в Народен театър „Иван Вазов” ще се проведе публично представяне на резултатите от творческата резиденция на световноизвестната американска хореографка и режисьорка Фей Дрискъл и танцовата драматуржка Дейджес Кеатес, последван от разговор с артистите.

Модератор на срещата ще е Мира Тодорова, главен драматург на Народен театър „Иван Вазов”. Входът за събитието е свободен, но поради ограничения брой места в залата предварителната регистрация в онлайн формата е задължителна. Разговорът ще се проведе на английски език със симултанен превод на български.

Фей Дрискъл гостува за пръв път в България от 11 до 19 октомври 2024 г. по покана на Народен театър „Иван Вазов” и Платформа „Нови драматургии”. По време на престоя си в страната, тя работи по бъдещето си представление “Ghost Light” („Призрачна светлина“).

Ето какво разказва самата авторка за творчеството си и новия си проект:

„Родителите ми бяха артисти от хипи поколението – любящи, даващи свобода, небрежни, често под въздействието на опиати. Бяха се отрекли от строгото си католическо възпитание, затова и аз не бях отгледана с никаква религия, но жадувах както за рутина и граници, така и за възможност да общувам със същности, по-големи от мен. И това, което не намирах вкъщи, открих в класовете по танци – общност, преданост, ритуал, правила и структура. Всички дори носеха едни и същи дрехи.

До ден днешен създавам строги, ритуализирани структури – трудни представления, които са на ръба на хаоса. Творбите ми често биват наричани „дионисиеви“. Те са чувствени, гротескни, опасни, екстатични телесни ритуали. “Ghost Light” ще бъде най-мащабният ми досега обреден пърформанс, а стипендията „Принстън Ходър“ (Princeton Hodder Fellowship) ще подпомогне изследователския и подготвителния процес. Той ще бъде създаден на местата, където е бил почитан бог Дионис, ще мисли през ритуалите, които са се извършвали там, и ще бъде вдъхновен от действията, за които се говори, че са в началото на (Западния) театър.

В настоящето хипермедийно време живото изкуство е радикално и необходимо. За разлика от агорите в Древна Гърция, които са насърчавали събирането и ритуалите, нашият съвременен свят е изпълнен с враждебна архитектура и онлайн пазаруване. Събирането стават все по-рядко, по-лесно е да се избегне; докосването – нещо подсъдимо и изпълнено с недоверие. Ние сме самотни, нерегулирани, постоянно комуникираме, но рядко общуваме. Вярвам, че обредите на прехода са своеобразен кръгов ритъм на живота – те ни напомнят, че съществуваме и в какво време живеем. За мен пърформансът винаги е бил начин да пресъздам този ритъм. “Ghost Light” ще бъде изваян, хиперзвуков,  мултисензорен ритуал, създаден за широката публика.

Интимността, споделеният риск и усещането за взаимозависимост са етосът на моите проекти – да държа публиката близо, да е малка и да е въвлечена. С “Ghost Light“ искам да разширя този обсег, като разрастна обхвата на творчеството си до огромни пространства и по-многолюдна аудитория, с намерението да постигна по-голямо въздействие. Идеалното място за премиера на тази творба е Античният театър на Епидавър в Гърция, като част от фестивала Епидавър. През лятото на 2025 г. на този фестивал ще гостувам с най-новата си творба Weathering, така че се надявам, че това може да се случи.”

Повече за Фей Дрискъл:

Фей Дрискъл (САЩ) е хореографка, изпълнителка и режисьорка. „Ню Йорк Таймс“ я нарича „поразително оригинален талант“, а „Вилидж Войс“ я определя като „една постмилениум постмодерна дива жена“. Тя е носителка на редица престижни награди за хореография и режисура, включител „Оби” за последното ѝ представление “Weathering” (2023 г.), което в момента е на международно турне, както и на наградата „Беси”. Дрискъл е стипендиант на музея „Гугенхайм” и други водещи артистични институции, а творбите ѝ редовно са представяни по редица фестивали по света като Венецианското биенале, “Tanz im August”, “Kunstenfestivaldesarts”, “Festival d’Automne à Paris”, “Festival TransAmeriques” и мн. др.

Повече за Дейджес Кеатес:

Дейджес Кеатес (Швеция/САЩ) е мултидисциплинарна артистка, която съчетава преподавателска и сценична практика. Работа ѝ обхваща пърформанс, драматургия, писане и педагогика. От 2011 г. насам синкретичният ѝ стил е дълбоко повлиян от обучението ѝ при основателя на Катона йогата – Невин Мишан. През 2018 г. тя издава първата си книга “Radical Acts of Embodiment: Teaching and Practices of Katonah Yoga”.

Снимка: Сцена от Thank You For Coming: Attendance, хор. Фейс Дрискъл

Снимка: Maria Baranova